Blogi

Kukaan ei rakenna yhteisöä yksin

Tampere Business Community avattiin testikäyttöön huhtikuun loppupuolella. Sen sijaan, että olisimme hioneet palvelun (omasta mielestämme) täydelliseksi ennen sen näyttämistä kenellekään, päätimme kutsua jo kehitysvaiheessa mukaan heitä, joille palvelua oikeasti tehdään: yrittäjiä. Emme me rakenna yhteisöä itsellemme - miksi siis ottaisimme sen kehittämisessä huomioon vain omat näkemyksemme. Kysymmekin nyt yrityksiltä: Millä tavoin yhteisö olisi sinulle eniten hyödyksi? Mistä ja kenen kanssa sinä haluaisit keskustella? Millaisia ominaisuuksia sinä kaipaat yhteisöltä?

Wikipedia määrittelee yhteisöä mm. seuraavasti: ”Yhteisön tunnusomaisia piirteitä ovat yhteinen päämäärä ja mielenkiinnon kohde. Lisäksi yhteisöllä on yhteinen päätösvalta sekä yhdessä sovitut säännöt, joiden rajoissa toimitaan.” Tampere Business Communityn yhteisenä päämääränä on jokaisen mukana olevan yrityksen kehitys ja kasvu. Haluamme myös että päätösvalta yhteisön suunnasta on nimenomaan yhteisön jäsenillä itsellään. Sen takia toivonkin, että mahdollisimman moni lähtisi jo nyt testailemaan Tampere Business Communitya ja olisi mukana rakentamassa sinne sisältöä. Business Tampereen rooli Tampere Business Communityssa on lähinnä olla mahdollistaja ja se taho, joka tarjoaa yrityksille paikan kehittää yhdessä.

Nykypäivän yrityskulttuuriin kuuluu vahvasti toisten auttaminen. Wikipedian toinen, osuva määritelmä yhteisöstä kuuluukin seuraavasti: ”Yhteisön toiminta on usein kaksisuuntaista ja sisältää antamisen ja saamisen periaatteen. Hyvin toimiva yhteisö antaa jäsenilleen enemmän kuin jos jokainen sen jäsen toimisi erikseen yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.” Juuri tällaista yhteisöä haluamme Tampereen kaupunkiseudulle rakentaa. Yhteisön keskusteluihin osallistuminen ja oman asiantuntemuksen osoittaminen auttamalla toisia on paras mahdollinen mainos omasta osaamisesta. Uskon että yritykset yltävät toistensa avulla korkeammalle, mihin pystyisivät yksin.

Viime kesänä pohdin paljon yhteisöjen rakentamista ja markkinoimista, kun tein Tampereen ammattikorkeakouluun opinnäytetyötäni aiheella ”Digitaalisen markkinoinnin strategia uuden B2B-palvelun lanseerauksessa”. Yksi konkreettinen oppi projektista oli se, että uuden yhteisön rakentaminen on hidasta ja aikaa vievää puuhaa. Toinen oppi liittyy siihen, miten hankala ketään on sitouttaa mihinkään pelkillä puheilla - tarvitaan konkretiaa ja sitä, että saa itse kokeilla ja osallistua. Tampere Business Community ei ole vielä valmis, eikä siitä tulekaan valmista ilman yrittäjien panosta. Tarvitsemme teidän apuanne yhteisön rakentamisessa. Kukaan ei rakenna yhteisöä yksin.

Tampere Business Community:

https://community.businesstampere.fi/

Jenna Jyrkiäinen
Harjoittelija, yrityskehitys ja digitalisaatio

comments powered by Disqus
comments powered by Disqus