Artikkelit

Pintos edelläkävijänä - 3D-pelitekniikka valjastettiin teollisuuden käyttöön

Hannu Vainio-Mattila sekä opiskelijat Mikko Ylitalo (vas.) ja Jussi Säilä ovat siirtäneet 3D-pelitekniikkaa teolliseen toimintaympäristöön.​
Hannu Vainio-Mattila sekä opiskelijat Mikko Ylitalo (vas.) ja Jussi Säilä ovat siirtäneet 3D-pelitekniikkaa teolliseen toimintaympäristöön.​

Suomalainen HaVaMax So lutions Oy toimitti Pintoksen Lapin tehtaalle uuden varastonhallinnan- ja nosturinohjauksenjärjestelmän. Se on laatuaan ensimmäinen maailmassa. Järjestelmä hyödyntää pelimaailmassa käytettyjä 3D-tekniikoita.

Ideointia

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea järjesti tarjouskilpailun, jonka HaVaMax voitti ideallaan simuloida koko Pintoksen tehdasprosessi hyödyntäen suomalaista korkeaa peliosaamista.

− Järjestelmä on teollisen internetin ajatuksen mukainen ratkaisu, jolla helpotetaan käyttäjien työtä ja automatisoidaan tiettyjä työprosessin vaiheita, toimitusjohtaja Hannu Vainio-Mattila HaVaMaxilta tiivistää.

Visualisointia

Järjestelmää käytetään nosturin radio-ohjaimeen kiinnitetyllä kosketusnäytöllisellä tabletilla, jonka avulla varastologistiikka visualisoidaan käyttäjille. Jokaisen tehtaaseen sisään tulevan kiepin tiedot tallennetaan viivakoodinlukijan avulla järjestelmään. Nosturin taakka- ja paikkatietojen avulla järjestelmä pystyy seuraamaan automaattisesti kieppien liikuttelua tehtaalla.
 
HaVaMaxin toimitusjohtaja Hannu Vainio-Mattilan mielestä myös konerakennusalalla uusiin teknisiin innovaatioihin
kannattaisi tutustua.
 
− Pilottiprojektimme osoitti, että erilaiset toimialat voivat hyödyntää ja täydentää toisiaan.
Hän sanoo, että Pintos on tarttunut rohkeasti tähän mahdollisuuteen.
 
− Pintos on erittäin edistyksellinen ja avoin kokeilemaan uusia ICT-työkaluja.
 
Hän toivoo, että yhtiön Lapin tehtaalla toteutettu pilottiprojekti näyttäisi suuntaviivoja uusille hankkeille.
 
− Teollisen internetin avulla suomalaista tuotantoa on mahdollista nostaa tasolle, joka kestää kustannus- ja laatuvertailun kaukomaiden massatuotantoon nähden.

Automatisointia

Järjestelmä myös automatisoi varastonhallinnan, jolloin käyttäjien ei tarvitse miettiä varaston järjestystä ja kieppien käyttöjärjestystä. Samalla varmistetaan lopputuotteisiin käytettyjen materiaalien jäljitettävyys.
 
− Lisäksi järjestelmään on rakennettu Pintoksen tuotantoprosessin mukaisten materiaalivirtojen avustettu ohjaus, jolloin tabletilla pystytään käskyttämään nosturia, Hannu Vainio-Mattila kertoo.

Räätälöintiä

Järjestelmä on räätälöity Pintoksen työprosessiin erityisesti käyttöliittymien osalta. Tällä on haluttu varmistaa järjestelmän helppokäyttöisyys ja vaivattomuus.
 
− Järjestelmän käyttö ei vaadi useiden päivien intensiivistä koulutusta, vaan myös satunnaiset käyttäjät voivat oppia sen helposti, Hannu Vainio-Mattila sanoo.

Pintoksen simulaatioprojekti

  • Pintoksen Rauman Lapin tehtaalla toteutettiin interaktiivinen 3D-simuloinnin pilottiprojekti.
  • EAKR-projektin rahoittivat Tredea Oy ja Pirkanmaan liitto.
  • Simulointipilotin toteutti HaVaMax Solutions Oy.
  • Toteutukseen osallistui myös Tampereen amk:n pelituotannon koulutusohjelman opiskelijoita.
  • Tehtaan koko työprosessi simuloitiin 3D-pelitekniikoita käyttäen.
  • Pelitekniikoilla simulaattoriin kuvattiin lähinnä käyttäjille näkyvä toiminta.
  • Simulaattorilla teollisia prosesseja pystytään testaamaan reaaliajassa ja aidossa ympäristössä.
  • Simulaatiota ohjataan samalla järjestelmällä, jota tehtaalla käytetään työprosessin ohjauksessa.
  • Simulaattorilla teollisia prosesseja pystytään esittelemään myös asiakkaille.
  • Simulaattori saatiin rakennettua tavanomaista nopeammin ja halvemmalla.

Lähde: Pintos Oy:n asiakaslehti 2/2014 http://www.pintos.fi/ajankohtaista/getfile.php?file=514