Artikkelit

Innovaatiosetelillä entistä tukevampi ote markkinasta

Klaria Group ja Creanex ehtivät ensimmäisessä aallossa käyttämään Tredean innovaatioseteliä. Klaria Group pääsi näyttämään osaamistaan tekemällä Creanexille asiakastutkimuksen, jonka tulokset puolestaan auttavat Creanexia kehittämään toimintaansa. Molemminpuolinen hyöty, toteavat yritykset.

Klaria Group Creanex koulutussimulaattori
Klaria Groupin Katri Tulokas pääsi testaamaan Creanexin koulutussimulaattoria, joka on lähdössä Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistolle. Joonas Korpela antaa vinkkejä tukkikuorman käsittelyyn.

Tulevaisuuteen katsominen on Creanexissa osa päivittäistä työtä. Yrityksen osaaminen ulottuu koulutus- ja tuotekehityssimulaattoreiden valmistamisesta tulevaisuuden liikkuvien työkoneiden suunnitteluun, ja asiakkaina ovat liikkuvien työkoneiden valmistajat ja niiden kuljettajia kouluttavat oppilaitokset.

Innovaatiosetelin avulla toteutettu asiakastutkimus keskittyi tuotekehityssimulaattoreiden kehitystyöhön – alaan joka muuttuu nopeasti, sillä softan merkitys liikkuvissa työkoneissa kasvaa koko ajan. Esimerkiksi metsäkoneeseen päivitetään uusi ohjelmisto noin neljä kertaa vuodessa. Simulaattorin avulla sitä päästään testaamaan ilman, että pitäisi heti lähteä 20-tonnisen koneen kanssa leimikolle.

– Yli 90 prosenttia bugeista pystytään ottamaan kiinni jo simulaattorissa. Tulevaisuudessa testattavaksi voidaan laittaa useita koneita kerralla, koska niiden pitää pystyä myös keskustelemaan keskenään. Se lisää entisestään simulaattorien tarvetta, kertoo Creanexin myynti- ja markkinointipäällikkö Joonas Korpela.

Idean innovaatiosetelin käytöstä asiakastutkimukseen toi Klaria Groupin yrittäjä Katri Tulokas. Klaria Group on uudehko, mutta pitkään kokemukseen perustuva myynnin ja markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio, ja Tulokas havaitsi uusasiakastapaamisellaan Creanexissa, että yrityksessä olisi selkeä innovaatiosetelin käyttökohde.

– Olin jo ottanut selvää Tredean innovaatiosetelistä, ja Klaria Group oli tuotteistanut tarjolle muutaman palvelupaketin. Puhuin näistä Joonakselle, ja siitä se sitten lähtikin aika nopeasti liikkeelle, Tulokas kertoo.

Klaria Groupin ja Creanexin yhteinen innovaatiosetelihanke ehti kokeilun ensimmäiseen aaltoon, jossa aikataulu oli kaikille tiivis. Sähköinen setelijärjestelmä avattiin marraskuussa 2016 ensin palvelujen tuottajille ja sitten setelin käyttäjille, ja ensimmäiset setelit oli määrä käyttää vielä saman vuoden aikana. Korpela ja Tulokas totesivat, että aikaa oli niukasti, mutta riittävästi.

Klaria Group teki Creanexille asiakastutkimuksen, jonka kohteena olivat yrityksen nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat sekä hävityt kaupat. Tulokas kertoo, että työ alkoi perinpohjaisella tutustumisella Creanexiin ja tuotekehityssimulaattoriin, ja jatkui tutkimuskysymysten muokkaamisella sellaisiksi, että niiden avulla saisi tutkimuksen vastauksista irti juuri Creanexille olennaista tietoa.

– Tavoitteena oli ymmärtää Creanexin asiakkaita ja näiden käyttäytymistä, tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden tueksi ja antaa ulkopuolisen näkökulmaa toiminnan kehittämiseen, Tulokas listaa.

– Meillä on asiakkaidemme kanssa pitkiä kumppanuuksia. Yhteistyötä on saatettu tehdä 10 vuotta, joten välillä on hyvä kysyä, miten meillä oikeasti menee, Korpela jatkaa.

Tutkimukseen mukaan valitut Creanexin asiakkaat, nykyiset ja mahdolliset, ilahduttivat tutkijoita vastaamalla kysymyksiin innokkaasti.

– Tämä kertoo siitä, että kun ollaan erikoisalalla, kehittyminen kiinnostaa kaikkia. Kaikki hyötyvät, kun simulaattorikehitystä viedään eteenpäin, Tulokas arvioi.

Sähköisen setelijärjestelmän käyttäminen oli Korpelan ja Tulokkaan mukaan kätevää. ”Jos osaa käyttää nettipankkia, osaa käyttää sitäkin”, he toteavat.

Asiakastutkimuksen tulokset auttavat kehittämään Creanexin toimintaa. Jonkinlaista tutkimusta olisi tehty joka tapauksessa, mutta innovaatiosetelin ansiosta tutkimus oli laajempi ja se toteutettiin nopeammin. Korpelan mukaan tulokset toimivat hyvänä pohjana tuotekehityssimulaattorin kehittämiselle edelleen.

– Meillä on nyt entistä parempi käsitys markkinasta, millaisilla asioilla sinne mennään ja kenen puheille. Nykyisiltä asiakkailta tuli myös selkeitä vihjeitä siitä, mitä meiltä odotetaan. Paljon tietoa, josta on aikaa myöten iso hyöty, Korpela summaa.

Klaria Groupille innovaatioseteli on avannut mahdollisuuksia löytää uusia asiakkaita, antaa käytännön näyttöjä osaamisestaan ja tarjota jatkoa yhteistyölle.

– Innovaatiosetelistä on siis selvästi hyötyä molemmille osapuolille, Tulokas toteaa.

– Setelillä on kyllä paljon vaikutusta, etenkin kun muistaa, ettei tässä ole teollisuuden mittakaavassa kovin suurista rahoista kysymys, Korpela jatkaa.

 

Creanex / Klaria Group

  • innovaatioseteli 5000 euroa
  • asiakastutkimus liiketoimintakonseptin kehittämiseksi
  • toimialana uudistuva teollisuus
  • toteutus marras-joulukuussa 2016

 

innovaatioseteli