Artikkelit

Innovaatioseteli vauhdittaa tamperelaisten pakopelien kasvua

Pakopelien suosio on kasvanut viime aikoina. Tamperelainen Room Escape Finland pyrkii alan ykkösketjuksi. Menoa kirittää nyt innovaatiosetelin avulla uudistettu pelihuoneiden vinkkijärjestelmä.

Room Escape Tampere
Kuva: Room Escape Finland

Pakopelissä pieni ryhmä ihmisiä yrittää määrätyn ajan, yleensä tunnin, kuluessa ratkaista joukon pulmia ja arvoituksia päämääränään pelihuoneesta pakeneminen. Ensimmäiset pakopelit pelattiin Suomessa keväällä 2014, ja Ville Salonen kävi kaverinsa kutsusta kokeilemassa. Hän koukuttui ideaan heti niin, että lähti miettimään oman pakopeliyrityksen perustamista.

– Pelissä ollaan fyysisessä tilassa yhdessä ystävien kanssa ja ratkotaan haasteita porukalla. Se antaa ahaa-elämyksiä ja vie flow-tilaan, jota ei normaalissa arjessa välttämättä usein pääse kokemaan, Salonen kuvaa pakopelien viehätystä.

Salosen Room Escape Finland avasi ensimmäisen pakohuoneensa Tampereella vielä samana syksynä, ja lisää huoneita on kehitetty ja varustettu määrätietoisesti. Pelien sisältö on yrityksen omaa tuotantoa. Salosen mukaan hyvän pelin rakentaminen vaatii rytmityksen ja draaman tajua.

– Huoneessa täytyy olla riittävästi tekemistä ja erityylisiä pulmia. Jotta peli on hauska, ryhmän pitää sen kestäessä päästä kokemaan toistuvasti sekä turhautumisen että onnistumisen tunteita.

Kesällä 2017 yrityksellä oli pelihuoneita Tampereen lisäksi Helsingissä, Lahdessa ja Naantalissa. Tavoitteeksi on asetettu liiketoiminnan kasvattaminen ja asema alan ykkösketjuna Suomessa.

– Etsimme koko ajan uusia kuluttaja- ja yritysasiakkaita ja parannamme tuotetta. Tähän liittyy myös innovaatiosetelihankkeemme, jossa huoneiden vinkkijärjestelmä päivitettiin nykyaikaiseksi, Salonen kertoo.

Uuden järjestelmän tekijäksi löytyi ohjelmistotalo Leonidas. Ohjelmistokehittäjä Toni Jyrkiselle siitä tuli pienimuotoinen, mutta erittäin kiinnostava tehtävä, jossa hän pääsi sekä hyödyntämään osaamistaan että oppimaan jotain uuttakin muun muassa anturien hyödyntämisestä.

– On ollut tosi mukavaa vaihtelua keskittyä välillä tällaiseen suhteellisen lyhytkestoiseen tehtävään, sillä useimmiten teen töitä projekteissa, jotka kestävät vähintäänkin kuukausia, Jyrkinen sanoo.

Toni Jyrkinen Ville Salonen
Toni Jyrkinen ja Ville Salonen

Vinkkijärjestelmän avulla viestitään pelihuoneessa olevien asiakkaiden kanssa, joten sillä on iso merkitys pelielämyksen luojana. Pelaajilla on mahdollisuus saada tietyin välein vihje, jos pulmat eivät muuten ota ratketakseen. Älykäskään järjestelmä ei korvaa vinkkien antamisessa ja ajoituksessa ihmistä, mutta se avaa uusia mahdollisuuksia sekä etähuoltoon että huoneitten toteutukseen.

– Uusi järjestelmä mahdollistaa esimerkiksi sen, että huoneisiin voidaan asentaa antureita, jotka pystyvät välittämään tietoa siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Jonkin luukun aukaiseminen voi vaikkapa laukaista äänitehosteen tai antaa seuraavalle luukulle luvan aueta, Jyrkinen kertoo.

– Meillä on nyt kahdeksan huonetta rakenteilla ja kuusi suunnitteilla, joten päivitettävä ja aiempaa mukautuvampi teknologia on todella tarpeen ja kasvun edellytys, Salonen sanoo.

Uusi vinkkijärjestelmä oli Room Escape Finlandissa tehtävälistalla monen muun kasvavassa yrityksessä vireillä olevan asian joukossa. Innovaatiosetelin ansiosta se nousi tärkeysjärjestyksessä korkeammalle ja sitä päästiin tekemään ajateltua paremmin resurssein.

Salosen mukaan itse seteliprosessi oli hakuineen, hyväksyntöineen ja toteutuksineen hyvin kivuton, ja Jyrkinen kuittaa sen palveluntuottajan näkökulmasta näppäräksi. Katso-tunnusten käyttöön kannattaa kuitenkin varautua, kun asioi setelijärjestelmässä. Myös käytännön työ sujui hyvin, speksit tehtiin kasvotusten ja sen jälkeen jatkettiin lähinnä sähköpostitse.

– Visio oli jo valmiiksi hyvä ja tarpeet selkeitä, joten projekti eteni vaivattomasti ja tarkistukset koskivat lähinnä teknisiä yksityiskohtia, Jyrkinen kertoo.

Pikkujoulukaudella 2017 uuden järjestelmän pitäisi olla jo laajalti Room Escape Finlandin toimipisteissä käytössä. Jatkoa on luvassa, sillä pakopelit kehittyvät koko ajan ja uusi järjestelmä on yksi kehitystyön työkalu.

– Vain mielikuvitus ja budjetti rajoittavat sitä, mitä kaikkea huoneissa voi tulevaisuudessa tapahtua, Salonen lupaa.

The Mayan Treasure
Saako retkikunta aarteen käsiinsä vai jääkö se temppelin vangiksi? The Mayan Treasure -peliä voi pelata Helsingissä. Kuva: Room Escape Finland.

Room Escape Finland / Leonidas

  • innovaatioseteli 5000 euroa
  • älykkään, etäohjattavan konsolin kehittäminen ja käyttöönotto
  • toimialana muu älykäs kaupunki
  • toteutus keväällä 2017