Artikkelit

Huvia ja hyötyä jo kesällä Keskustorille

Tampereen Keskustorista tulee jo tänä vuonna älykkään valaistuksen testipaikka. Valaistusta muun muassa ohjataan tilanteeseen sopivaksi: synkeällä säällä lisää valoa, tapahtumissa tunnelmia tukeva valaistus ja niin edelleen. Hatanpään valtatiellä älykästä valaistusta hyödynnetään liikenteen näkökulmasta.

Vastaavia testikohteita on Suomessa valmisteilla kymmenkunta SenCity-hankkeessa, joka saa rahoitusta INKA-ohjelmasta. Kaupungeista hankkeessa ovat mukana Tampereen lisäksi Helsinki, Lahti, Oulu, Raahe ja Salo. Ne tarjoavat aitoja kaupunkiympäristössä olevia älykkään katuvalaistuksen kohteita, joissa yritykset voivat testata omia ratkaisujaan.

– Teknologioita kehitetään ihmisille, joten vilkkailla paikoilla, kuten vaikkapa Tampereen Keskustorilla testaaminen on kaikkein käytännöllisintä. Siinä saadaan sekä palautetta käyttäjiltä että tietoa heidän tarpeistaan, sanoo SenCity-hankkeen koordinaattori Eveliina Juntunen VTT:ltä.

Kuva: Atacan Ergin

Oikeassa ympäristössä testaaminen asettaa uudet teknologiat myös luonnonvoimien ja muiden kaupunkiolosuhteiden armoille. Se on kehitystyön kannalta hyvä asia, sillä katuvalaistukseen tarvitaan kestäviä ja pitkäikäisiä laitteistoja. Laajasti kokeiltua uutuutta on siis helpompi myydä, ja SenCity-hanke avaa kokeilumahdollisuuden kaiken kokoisille yrityksille.

– Tavoitteena on tukea startup -yrityksiä ja elinkeinoelämää yleisemminkin, koska uutta, kansainvälisestikin kiinnostavaa liiketoimintaa tarvitaan, Juntunen muistuttaa.

SenCity-hankkeen kohteissa on kyse paljon muustakin kuin valosta. Älykäs valotolppa voi kerätä tietoa ympäristöstään ja välittää sitä eteenpäin. Se voi mitata vaikkapa liikennettä, sääloja ja omaa toimintaansa tai toimia tukiaseman asennuspaikkana. Tällä tavoin älykäs katuvalaistus muodostaa esimerkiksi Keskustorille kommunikoivan verkon, johon voi myöhemminkin kytkeä erilaisia toimintoja. Verkko mahdollistaa esimerkiksi opastavat ja tiedottavat palvelut.

– Tampereella järjestetään keväällä ideakilpailu, jonka tuloksista saataneen jo ensi kesäksi kaikkien kaupunkilaisten käyttöön jotain uutta palvelua, hauskaa tai hyödyllistä – katsotaan mitä ideointi tuo esille, Juntunen sanoo.

Samantyylinen kilpailu on jo käynnissä Lahdessa vuoden 2017 MM-kisoihin liittyen. Vaikka Elävä satamaraitti -kilpailun demot tullaan rakentamaan Lahteen, Juntusen mukaan ei ole mitään syytä, miksi kilpailun satoa ei voitaisi soveltaa myös muilla paikkakunnilla SenCity-pilotointien yhteydessä.

INKA auttaa rakentamaan älykästä Tampereen kaupunkiseutua